Vad har studierna här på Angered folkhögskola gett dig?
Jättemycket, jag har fått ett ”öppet hjärta”:)! Jag förstår och accepterar bättre människors olikheter nu. Mitt språk, min kommunikation har utvecklats, både med mig själv och med andra. Jag har blivit djupare bildad; jag greppar ”helheten” av hur samhället fungerar, dels genom mötet med andra, men också för konkreta samhällsstudier här på skolan. Förut var jag inte det minsta intresserad av t.ex. politik.

Varför valde du att söka hit?
En kompis uppmanade mig att prata med en lärare, Siv, på kursen Konsten i samhället, 2009. Siv förstod vad jag pratade om - och jag förstod henne, jag kände mig ”omfamnad”, sedd. Så jag började på konstkursen, gick 1 år där och nu har jag också gått Språk & Samhälle och två kurser på Allmän linje gymnasienivå (f.d. Glokala samhällsstudier)

Hyam El Sayed har gått många kurser på Angered folkhögskola, både konstnärliga och allmänna.

Jag påbörjade högstadiet, i mitt hemland, Libanon, men det var inbördeskrig och föräldrarna vågade inte släppa iväg barnen till skolan. Jag har varit hemma med 4 barn, jag saknade dem och behövde något att göra när de blev stora och flyttade.
Jag har ett starkt socialt behov; är van vid att ha många människor runt omkring mig, jag är storasyster i en stor syskonskara.

Jag känner att jag är sedd – jag finns här, vilket ger en hemkänsla. Lärarna lär ut, men liksom indirekt; allas erfarenheter betyder något i klassrummet. Vi lyssnar på varandra och är till för varandra här på skolan. Lärarna är jämlika; det finns en ömsesidighet.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen, vilka framtidsplaner har du?
Nu är mina CSN veckor slut. Jag har nu praktik via Arbetsförmedlingen och arbetar som språkstödjare i etableringskursen. Jag söker arbete, gärna ett med ”mjuka värden”. För mig betyder inte pengar så mycket, det är viktigare att kunna gå upp på morgonen och träffa andra människor, och vara i ett sammanhang som är meningsfullt. Det går säkert att hitta i arbetslivet också!