TRÄFFA STUDIE OCH YRKESVÄGLEDAREN

(träffarna på Medborgarkontoret inställda för tillfället)

Studie- och yrkesvägledaren Anna kan du träffa på Medborgarkontoret i Hammarkullen varannan tisdag, jämna veckor, mellan kl 14-16. Alla är välkomna dit, även de som inte studerar eller vill studera på Angered folhögskola. Vi vill att alla ska hitta idéer och lust för framtiden.

Varför ska man prata med dig?

Det kan man göra av många olika anledningar. Man kanske har funderingar om en viss utbildning som man är intresserad av. Det kan vara både på folkhögskola, komvux, yrkeshögskola eller universitet. Då kan vi gemensamt kolla vad som krävs för att komma in på den.

Eller så vill man veta mer om ett visst yrke. Då kan jag hjälpa till med information om villkor inom branschen – är det lätt att få jobb? Vilken lön har man? Hur ska man göra för att få jobb inom yrket? Jag träffar också många som inte har någon aning alls om vad de vill göra i framtiden. Då kan vi träffas flera gånger och vi lär känna varandra ganska bra.

Vi pratar och jag ställer frågor som gör att man får fundera över vad som är viktigt och vad man tycker är roligt. Allting bygger ju på att den jag pratar med tycker att det vi gör känns bra. Det är frivilligt att träffa mig, därför är det viktigt att jag gör ett bra jobb och kan hjälpa till på det sätt som blir bäst för personen jag pratar med.

Varför studera på Angered folkhögskola?
Jag gick på Göteborgs folkhögskola när jag utbildade mig till fritidsledare, dvs. innan jag vidareutbildade mig till studie- och yrkesvägledare. Det är en cool miljö som ger alla människor en chans. Det är vanligt att man inte alls trivdes på gymnasieskolan, men när man kommer till folkhögskolan så upptäcker man att man faktiskt är duktig i skolan. Att man inte har prov eller betyg gör att många mår bättre och får bättre självförtroende.

Till sist, finns det något du vill hälsa till den som läser det här?
Att det aldrig är för sent! Många går runt och tänker att livet kunde vara annorlunda men vågar inte av olika anledningar. Vad är det värsta som kan hända om man träffar en studie- och yrkesvägledare liksom? I bästa fall kan det ju leda till en efterlängtad förändring av livet. I värsta fall har man slösat en halvtimme av sitt liv på att träffa mig, haha.

Annas kontaktuppgifter:

• Tel/ SMS 0702-852525