Varför valde du The Music College?
Det var den musikutbildning som hade en bredare bild av musik, inte huvudfokus på bara jazz och rock. The Music College fokuserar på hip hop och elektronisk musik också -  produktion frontas här till exempel, vilket nästan inga andra folkhögskoleutbildningar har.

Jag har jobbat några år, efter att ha gått musikgymnasium i Uddevalla.

Simon Bäckström, The Music College

Vad har studierna på The Music College gett dig?
Jag har lärt mig mycket mer om det som jag inte förväntade mig, t ex text och låtskrivande. Det är bra, när det man minst förväntar sig, blir det som man uppskattar mest:)! Här får jag fler influenser, mer inspiration än vad jag trodde. Produktion kunde jag ju väldigt bra innan och att utveckla andra sidor inom låtproduktion smittar av sig på ens ”huvudämne”.
Att gå på folkhögskola innebar en omställning först. Det är friare och mer individuellt, men samtidigt är vi mer beroende av varandra, speciellt här där vi spelar tillsammans mycket. Ibland behövs verkligen också ledning att någon styr upp lite.

Jag kommer att söka vidare till olika utbildningar. Drömmen är att bli producent, både att arbeta med eget material men också andras. Att arbeta med produktion är lite som komposition förr i tiden; det innebär mycket visualisering och ger många ingångar till att vara konstnärligt kreativ.