Varför valde du Angered folkhögskola?
En kollega till mig på Mixgården tipsade om skolan och sa att det var möjligt att prata med studievägledare här. Jag har inte färdiga gymnasiestudier och när skolan byggdes om och kom ner på Hammarkulletorget 61 var ni mer tillgängliga. Steget var enklare att ta, jag hade ett samtal med Anna Bryntse, studievägledaren, och då blev min studiegång väldigt möjlig och konkret, från att förut ha känts svår att greppa.

Vad har du gjort tidigare?
Jag har arbetat ända sedan jag var 15 år- allt från pizzeria till sjukhus, nästan alltid med människor på olika sätt. Jag har dessutom arbetat mycket ideellt. Jag är bl a initiativtagare till Mini Mix för barn mellan 10-12 år här i Hammarkullen och arbetar där nu medan jag pluggar också.

Mohammed Ali, Allmän linje gymnasienivå

Vad har studierna på Angered folkhögskola gett dig?
 Nätverk och kontakter. Jag pluggar med flera av föräldrarna till barnen som jag jobbar med i Mini Mix, det är väldigt bra. Jag gillar att vi arbetar praktiskt och inte så teoretiskt, här har teorin förankring i vad jag själv har gjort eller tycker dessutom.

Vad tycker du om folkhögskola som skolform?

Det här verkligen folkbildning, här ser man saker ur ett helhetsperspktiv. Det är självklart att vi lär oss av varandra, här. Alla är intelligenta, men har kanske haft andra svårigheter, som att inte kunna språket, trots att de har en lång utbildning. Eller så har man fått avbryta sina studier på grund av andra omständigheter och vill ta igen det. Jag blir också inspirerad av att unga möter äldre; jag blir impad och sporrad av dem som kanske har fem barn och lagar middag och så efter skoldagen men ändå orkar plugga, det ger mig perspektiv.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen, vilka framtidsplaner har du?

Jag vill söka socionomutbildningen på Göteborgs Universitet. Inte jobba någon annanstans dock, för jag vill aldrig lämna Hammarkullen - här vill jag leva och verka!

(Mohammed Ali, driver numera nationellt uppmärksammade MiniMix, samt har vunnit Västar Götalandsregionens Hälsopris samt  vunnit Tim Bergling Foundations hederspris.)