Varför valde du att söka till Angered folkhögskola?
En vän tipsade mig, som läst in sin gymnasiebehörighet på folkhögskolan. Det var så jag hittade till Folkhögskolan i Angered och började på Språk & Samhälle 1 i Hjällbo för fem år sen. Då jag fick tvillingar blev jag hemma ett tag efter det, men kände att jag verkligen ville fullfölja mina studier. Jag har gått här igen nu, denna gång snart två terminer och satsar på att ha färdigt min grundskolebehörighet denna terminen.

Fartun Ahmad på Språk & Samhälle, allmän kurs grundnivå.

Jag har läst sfi A-D på ABF tidigare, även gått en termin ”barn- och fritid” på Komvux, men det var liksom ”stängt” i studierna där. Vi satt inne mycket och skrev. Jag vill verkligen uppmana alla att prova folkhögskola! Vissa avskräcks av att det är långa dagar (kl 9-16) men här går det fort, för man har roligt och lär sig hela tiden. Vi är aktiva. Svenska är bättre att träna här, för här pratar vi och interagerar mer med varandra, vi skriver såklart också, men vi gör både och!
Det är öppet, vi är som en familj, man känner sig hemma här och inte utanför. Det är demokratiskt också, din röst betyder något och inga lärare bestämmer över huvudet på dig.

Det bästa är samhällsstudierna och studiebesöken. Jag har ju småbarn och det är svårt att få veta vart man kan åka, vad Göteborg har att erbjuda. Med skolan så har jag upptäckt olika delar i Göteborg. Det har hänt flera gånger att jag tar med mina barn till ställen jag har varit på med skolan. Som till exempel: när vi läste historia och tema förra terminen besökte vi olika ställen i stan där svenskarna vaktade Sverige mot danskarna på 15 och 1600 talet. Det var första gången jag var på Skansen Kronan. Varberg var ju fantastiskt att få besöka också…

Vad tycker du om folkhögskolan som skola?

För det första, här gäller det att fyra hjärnor är bättre än en; vi lyssnar och lär oss av alla idéer, vi gör grupparbeten som är väldigt givande, det är det bästa med folkhögskolan!

Jag blir gärna lärare eller tolk i framtiden, jag tänker att det kan ta tid, men det är något jag verkligen vill. Och när jag pratar med Cesar, lärare här och själv före detta deltagare, så blir det möjligt att tänka även för mig:). Han är inspirerande.